כיצד למדוד טראפיק ואזכורי מותג ממנועי AI ?

 

הקדמה: תנועה ממקורות לא נראים

 

במשך שנים, מדידת ביצועים דיגיטליים הייתה פשוטה יחסית. שיפרנו דירוג של ביטוי מפתח בתוצאות האורגניות בגוגל (SEO)? העלינו קמפיין חדש בטיקטוק? פוסט שלנו בפייסבוק הפך לויראלי? מיד נכנסנו לכלי אנליטיקס ובדקנו מה עשו הגולשים הללו – כמה זמן שהו באתר, באילו עמודים ביקרו, והכי חשוב, האם השאירו ליד או ביצעו רכישה.

אך עם עליית מנועי ה-AI (צ'אטבוטים כמו ChatGPT, Perplexity, Google Gemini ועוד), אנו נכנסים לטריטוריה פחות מוכרת. אם לקוח הפוטנציאלי שאל שאלה ומנוע ה-AI הציג את המותג שלנו כחלק מהתשובה – איך נדע על זה? ואם הלקוח הגדיל לעשות ולחץ על קישור, איך נוכל לאתר אותו בנתוני האתר?

בתור סוכנות המנהלת את נתוני השיווק של עשרות לקוחות, אנו רואים עלייה משמעותית בפניות לקוחות בנוגע לחוזק המותג שלהם ב-AI. כיום (נכון לשנת 2025), ההערכה היא שכ-10%-20% ממבקשי המידע פונים למנועי AI לעומת מנועי חיפוש מסורתיים כמו גוגל. מקורות המצביעים על מגמה זו כוללים דוחות מ HubSpot  או מחקרי שוק מ- Statista . זהו כבר מקור נתונים משמעותי שבעלי אתרים ומנהלי שיווק אינם יכולים להתעלם ממנו בניתוח הנתונים. יתר על כן, מקור זה יהפוך לחשוב יותר ויותר עם הצמיחה הצפויה בשימוש ב-AI חשבון גוגל וערוצי שיווק אחרים.

 

תנועה לעומת אזכורים: לא כל מי שנחשף למותג שלנו גם יגיע לאתר שלנו

 

אחד הדברים המבלבלים ביותר בעידן הבינה המלאכותית הוא ההבדל בין מי שנחשף אלינו לבין מי שבפועל ביקר באתר שלנו. זה אולי נשמע כמו תופעה חדשה, אבל האמת היא שהיא החלה כבר לפני כמה שנים – עם מה שמכונה "Zero-Click Searches" (למידע נוסף על Zero-Click Searches והשפעותיהם, מומלץ לעיין במאמרים של Sparktoro  או Search Engine Land). לדוגמה, כשחיפשנו בגוגל את מזג האוויר או ביצועים של מניה מסוימת, גוגל הציגה את התשובה כבר בעמוד החיפוש, ובכך חסכה מהגולש להיכנס לאתר כלשהו כדי לקבל את המידע. עם כניסת ה-AI לחיינו, מגמת ה-"Zero-Click" רק לובשת צורה חדשה.

במילים אחרות, החשיפה כבר לא תלויה בהכרח בקליק. זה מזכיר מצב שבו מישהו מדבר על העסק שלכם בשיחה עם חברים, או שיש שלט פרסום עם המותג שלכם באיילון – ואין לכם דרך לראות זאת בנתונים.

למה זה חשוב? כי החשיפה הזו משפיעה. אם ה-AI ממליץ על המותג שלכם שוב ושוב, אנשים זוכרים. גם אם הם לא נכנסו לאתר כרגע – ייתכן שיחפשו אתכם מאוחר יותר, ימליצו עליכם לאחרים, או פשוט ישמרו את שמכם בתודעה.

לכן חשוב להבחין בין:

  • תנועה לאתר ממנועי AIזוהי תוצאה מדידה וברורה (כפי שנסביר בהמשך).
  • אזכור במנועי AI זוהי חשיפה שקטה, סמויה, אך בעלת ערך  שווה לא פחות בפעילות מיתוגית ויצירת מודעות. (Awareness)

כעת נסביר כיצד נתמודד עם אתגר המדידה של כל אחד מאלמנטים אלו.

 

כיצד למדוד תנועה ממנועי AI ב- Google Analytics 4

 

קיימות מספר דרכים למדוד טראפיק ממקורות הגעה ב- Google Analytics –

  1. Source – לדוגמא, Google
  2. Medium – לדוגמא, Organic
  3. Session Default Channel Group – לדוגמא, Organic Search (קבוצה מוגדרת מראש באנליטיקס המאגדת את כל מנועי החיפוש)

נכון להיום, אין עדיין Session Default Channel Group עבור סוכני AI. ולכן, זו השיטה המהירה והמקיפה ביותר למדידת  טראפיק מ-AI –

  1. ניגש לאזור בניית הדו"חות החופשיים (EXPLORE) (למדריך מפורט על יצירת דוחות Explore ב-GA4, בקרו במרכז העזרה של Google Analytics)
  2. נבנה דו"ח לפי הפרמטרים שלרוב מעניינים אותנו (ביקורים, משתמשים, זמן שהיה, כמות לידים וכו')
  3. נבחר את Session Source כאחד מה- Dimensions (מאפיינים)
  4. עכשיו מגיע החלק הקריטי. נבחר בפילטר של Session Source כך שיתאים ל- Regex (ביטוי רגולטורי) הבא (תוכלו להעתיק מכאן) –

(chatgpt\.com|openai\.com|perplexity\.ai|gemini\.google\.com|copilot\.microsoft\.com|claude\.ai|arc\.net|grok\.x\.ai|deepseek\.com|character\.ai|poe\.com|jasper\.ai|copy\.ai)

זה אמור להראות ככה-

פילטר REGEX מנועי AI באנליטיקס 4

ה-regex כולל את הדומיינים של מנועי ה-AI המובילים. במידה ויהיו מנועי AI נוספים בעתיד, או אם תרצו להסיר מנועים מסוימים, תוכלו לבקש מ-ChatGPT או מ-Gemini לשנות את ה-regex בהתאם לרשימת מנועי ה-AI הרלוונטית לכם.

תוכלו גם לבנות קהל (Segment) ב- GA4באותה שיטה של פילטור לפי Regex כדי לנתח את התנהגות קהל זה באופן שוטף [למדריך מפורט על יצירת קהלים מותאמים אישית ב-GA4, בקרו במדריכי Google Analytics )

כמה דוגמאות לדו"חות שאפשר להפיק בשיטה זו-

  • עליה בטראפיק מ-AI מתחילת השנה-

 

גרף כניסות לאתר מ-AI מתחילת השנה אנליטיקס 4

 

  • חלוקת הטראפיק לאתר ונתוני התנהגות לפי מנוע AI –

דוח כניסות אנליטיקס 4 לפי מנוע AI

 

  • חלוקת דסקטופ / מובייל- קהל מבקרי AI לעומת מבקרים שלא הגיעו מ- AI –

טראפיק לאתר של גולשי AI אנליטיקס 4 בחלוקה דסקטופ ומובייל

מכאן תוכלו להמשיך ולפתח דו"חות נוספים שיעזרו לכם להבין טוב יותר את מגמת החשיפה של המותג שלכם במנועי AI ולשפר את ביצועי האתר, התוכן וחוויית המשתמש בהתאם.

 

מה גילינו כשבדקנו תנועה ממנועי  AI?

 

אנו מקדמים באופן שוטף אתר של ארגון גדול המפיק עשרות עמודי תוכן מדי חודש, בליווי והכוונה שוטפת של צוות ה-SEO שלנו. עד לאחרונה, ניתחנו את ביצועי התוכן בעיקר לפי נתונים ממנועי חיפוש — כלומר, כיצד תוכן קודם שהשיג דירוגים טובים בגוגל יכול להנחות את כתיבת התוכן הבא.
אולם, ניתוח מעמיק שערכנו לפי כניסות ממנועי AI חשף תובנות שונות: זיהינו שמאמרים מסוימים בעלי סגנון כתיבה מסוים וטון ייחודי הצליחו לייצר טראפיק ישיר ממנועי AI.
בעקבות זאת, התחלנו לשלב אופטימיזציות ייעודיות גם למנועי AI לצד אופטימיזציות SEO מסורתיות — וכיום אנחנו מייצרים תוכן חדש שמביא יותר ויותר טראפיק איכותי ה-AI.

 

האתגר האמיתי: איך נעקוב אחרי החשיפה למותג שלנו במנועי AI?

 

במנוע חיפוש כמו גוגל, מותגים מתחרים על נראות בתוצאות החיפוש – שם כל קליק נמדד, וכל הופעה (impression) מדווחת ב- Google Search Console .  כך ניתן לנתח את מאמצי השיווק הדיגיטלי ולשפר אותם באמצעות אופטימיזציה מתמדת.  (Conversational Optimization)

לעומת זאת, כאשר מותג מוזכר בתשובה של מנוע AI (כמו Gemini), לרוב לא מצורף קישור כלל. גם כאשר קישור כן קיים, שיעור ההקלקה עליו נמוך מאוד (לרוב פחות מ-5%) (מקור: מחקרים ראשוניים בתחום מראים שיעורי קליקים נמוכים מתוצאות,AI  לדוגמה ממצאים של Adapting Social  או PressGazette ) זאת לעומת שיעורי הקלקה גבוהים יותר במנועי חיפוש מסורתיים (הנעים בין 3% ל-20% ואף יותר, תלוי בתעשייה ובמיקום) (לנתונים מפורטים על ממוצעי CTR ב-Google Search, ראו את WordStream  או Clicta Digital).

האם זה אומר שלא כדאי להשקיע בקידום במנועי AI? ממש לא, מכיוון שיותר ויותר גולשים פונים ל-AI לקבלת מידע על חשבון מנועי החיפוש המסורתיים, אזכור של המותג משמעותי ביצירת חשיפה (Awareness)  של גולשים חדשים. חשיפה זו יכולה לדחוף אותם לקבלת החלטות והשלמת עסקאות, הן באונליין והן באופליין.

אז כיצד ניתן למדוד את האזכורים של המותג שלכם או של מתחריכם בתוך שיחה פרטית עם בינה מלאכותית?

נכון לשנת 2025, לנו כמשווקים דיגיטלים או בעלי אתרים אין את ה"Search Console" עבור שירותי ה-AI. אין לנו את הממשק שמדווח לנו על הופעות בשיחות לפי ביטויי מפתח ומותג.

יחד עם זאת, קיימת תעשייה הולכת ומתהווה של טכנולוגיות ייעודיות לאיתור אזכורי מותג ומתחרים בתוך מודלי  AIכגון Otterly , Scruntch , Profound , Peec ו- Gumshoe.

איך כלים אלו פועלים?

  • פרומפטים אוטומטיים: הכלים הללו שולחים מספר רב של "פרומפטים" (שאלות או הנחיות) שונים למודלי ה-AI ומשלבים את שם המותג, מילות מפתח רלוונטיות לתעשייה, שאלות השוואתיות עם מתחרים ועוד.
  • ניתוח תגובות: לאחר קבלת התגובות ממודלי ה-AI,  המערכות משתמשות ב-  NLP (עיבוד שפה טבעית) מתקדם כדי:
    • לזהות אזכורים: לוודא שהמותג אכן מוזכר.
    • לנתח סנטימנט: האם האזכור חיובי, שלילי או ניטרלי.
    • לזהות הקשר: באיזה הקשר המותג מוזכר.
    • לזהות מקורות: אם מנוע ה-AI מציע קישורים לאתר.
    • לזהות הזיות (Hallucinations) – איתור הצגת מידע שגוי על המותג.
  • השוואה ודיווח: הנתונים נצברים לאורך זמן, מוצגים בדו"חות אוטומטיים ומאפשרים להשוות את הנראות שלך מול מתחרים ולזהות מגמות חשובות.

 

לסיכום- פעלו עכשיו – מדדו את נוכחות המותג שלכם ב-AI

 

ככל שמנועי ה-AI הופכים לחלק בלתי נפרד מחיינו, היכולת למדוד את השפעתם על המותג שלכם היא כבר לא בגדר יתרון תחרותי, אלא הכרח מוחלט להישרדות והצלחה בשוק הדיגיטלי המתפתח. אל תישארו מאחור בעידן החדש של השיווק הדיגיטלי!

צרו איתנו קשר עוד היום כדי שנסייע לכם להבין, למדוד ולמקסם את הנוכחות שלכם במנועי  AI. אנו נבטיח שהמותג שלכם לא רק יוזכר, אלא גם ימנף את החשיפה הזו להשגת יעדים עסקיים ולצמיחה. משרד הפרסום הדיגיטלי אטומי את המומחיות והניסיון שצברנו עם עשרות לקוחות כדי להוביל אתכם בחזית ה-AI ולהבטיח שתהיו צעד אחד לפני כולם.

 

(המאמר נכתב ע"י אמיר ריטר, מנהל פיתוח עסקי וראש מחלקת אנליטיקס באטומי. בעל ניסון של 11 שנה ביצירת אסטרטגיה דיגיטלית למותגים עם מומחיות ב-SEO)

RELATED POSTS

No data was found