כפי שאתם כבר מרגישים ויודעים, עולם השיווק הדיגיטלי השתנה לחלוטין. מהפכת ה-AI שינתה את האופן שבו לקוחות פוטנציאליים מחפשים ומקבלים מידע על מוצרים ושירותים. לאחר 20 שנה שבהן מותגים נלחמו על המקום הראשון בגוגל כדי לזכות בתשומת לב הגולשים, כיום כ-27% מהחיפושים בגוגל מסתיימים מבלי שנלחץ אף אתר. במקביל, ChatGPT מעבד כיום כ-2.5 מיליארד חיפושים ביום, וצפוי להמשיך ולהקטין את הפער מול גוגל.
אך הנתון המעניין ביותר הוא אולי זה: למרות שמנועי ה-AI (כמו ChatGPT, Gemini, Claude) לרוב לא מצליחים להעביר גולשים לאתרים, אלו שכן מגיעים ממירים פי 4.4 יותר ממבקרים אורגניים רגילים. מדוע? כי הם כבר קיבלו את המידע הנדרש להם לקבלת החלטה, וכאשר הם מגיעים לאתר – הם באים בשביל לרכוש מוצר או להצטרף לשירות. במילים אחרות, הם לא "קלוריות ריקות" שמגדילות את כמות הטראפיק באנליטיקס – הם הדבר האמיתי.
המשמעות למנהלי שיווק ברורה: מי שיצליחו היום לא רק להגיע למקום הראשון בגוגל, אלא גם להופיע בתשובות של מנועי AI ובתוצאות "Zero-Click" (כמו אזור תשובות ה-AI הקיים בעמוד התוצאות בגוגל), הם אלו שיגרמו למותג שלהם להופיע ללקוחות על חשבון המתחרים.
האם המשמעות היא שעליכם לפטר את סוכנות ה-SEO שלכם או לוותר מראש על קידום האתר? ממש לא! בעוד שהדרך שבה אנשים מחפשים השתנתה, התשתית שגורמת למותג שלכם להופיע הפכה קריטית יותר מתמיד – ועל כך נסביר במאמר זה.
לאן נעלמו כל הגולשים שלי?
בשנת 2024 נכנסו לחיינו ChatGPT ובעקבותיו Gemini, Perplexity, Claude ודומיהם. החיים שלנו הפכו לנוחים יותר, ואנו כבר לא חייבים להיכנס לעשרות עמודים בגוגל כדי למצוא את המידע שאנחנו צריכים. גם גוגל לא נשארה מאחור: בשנת 2025 הוצג Google Overview – תשובות AI מותאמות אישית כבר בתחילת עמוד תוצאות החיפוש הקלאסי. בקרוב ייכנס גם ה-AI Mode, אזור נפרד בגוגל שבו החיפושים הופכים לשיחות אחד על אחד עם ה-AI.
לכל ההתפתחויות המסעירות הללו יש תוצר נוסף – Zero Click Search: חיפושים שבהם התשובה מתקבלת מבלי צורך להיכנס לאתר. המשמעות ברורה: יותר חיפושים ללא קליקים, פחות כניסות לאתר. אך האם פחות כניסות לאתר = פחות חשיפה למותג ופחות המרות ורכישות? לא בהכרח.
מי שכבר מגיע לאתר הוא “מבושל” הרבה יותר – הוא כבר נחשף למידע דרך מנועי AI או חיפושים קודמים, והמותג שלנו כבר מוכר לו. הביקור הזה לא נועד ללמדו משהו חדש, אלא להניע אותו לפעולה: רכישת מוצר, הרשמה לשירות או כל המרה אחרת. כלומר, התנועה שמגיעה כיום היא איכותית וממוקדת יותר, ולכן כל מבקר כזה שווה הרבה יותר למותג.
מצד שני, גוגל עדיין לא הולכת לשום מקום
למרות שהרגלי החיפוש משתנים ואנשים מתרגלים לקבל את התשובות לשאלותיהם במנועי ה-AI מבלי לעבור בגוגל, הרוב המוחלט של החיפושים (יותר מ-90%) מתבצע עדיין בגוגל. לכן אף מותג לא יכול להרשות לעצמו שלא להופיע שם. יש לכך משמעות עצומה בדירוגים בגוגל:
-
הבאת גולשים לאתר – מנוע החיפוש של גוגל הוא עדיין מקור התנועה המרכזי והאמין ביותר, במיוחד במובייל. ברוב המקרים, תנועה אורגנית מגוגל מביאה גולשים איכותיים יותר, הנשארים יותר זמן באתר ובעלי סיכוי גבוה יותר להמרה מאשר גולשים המגיעים ממקורות אחרים.
-
נראות מותגית מתמשכת – גם אם המשתמשים לא לוחצים על הקישור לאתר, הם נחשפים לשם המותג בדף התוצאות, מה שמחזק את המודעות והזיהוי. אתרים עם נוכחות דיגיטלית חזקה בגוגל יכולים לתרגם זאת לאלפי ולעיתים עשרות אלפי חשיפות לשם המותג והלוגו.
-
מוניטין – מותגים שמופיעים בדירוגים גבוהים בגוגל, בעיקר עבור חיפושי מפתח תחרותיים, נתפסים על ידי הגולשים כאיכותיים ואמינים יותר מאשר מותגים ללא נוכחות אורגנית מספקת.
איך שני הדברים מתחברים – ומה המשמעות עבור SEO?
מה שבעבר קראנו לו SEO קלאסי הוא היום הבסיס לא רק להצלחה בגוגל, אלא גם לנראות במנועי הבינה המלאכותית (כמו ChatGPT ודומיו). מנועי AI לא שואבים מידע יש מאין – הם ניזונים מהתוכן ומדרגים את האתרים שבהם הוא מופיע על פי אמינות, מוניטין, מבנה והתאמה לסטנדרטים שגוגל קבעה ב-20 השנים האחרונות.
בהתבסס על ניתוח זה, מנועי ה-AI מחליטים האם וכיצד לשלב את התוכן בתשובות שהם נותנים למשתמשים (למשל, האם לציין את שם המותג כהמלצה או לא). המשמעות היא שכל פעולות היסוד של SEO (אופטימיזציה טכנית, אתר מהיר ותקין, כתיבת תגיות ותוכן איכותי ועוד) קובעות אם המידע שלכם בכלל ייכנס ל"מאגר" שממנו ה-AI שואב וממליץ למשתמשיו.
מותגים שיזנחו את קידום האתר שלהם לוקחים סיכון כפול – פגיעה בדירוגים ובחשיפה בגוגל, וכן אי-הופעה בתשובות של ChatGPT, Gemini או Google Overview. השקעה ב-SEO בעידן ה-AI היא לא "שמירה על מה שיש", אלא כרטיס הכניסה של המותג לשיחות שהלקוחות הפוטנציאליים מנהלים עם מנועי ה-AI בנוגע לשירות או למוצר שאתם מציעים.
מקידום אתר לקידום מותג
מחקר מצא שרק 41% מתוצאות ה-AI בגוגל מציינות מותגים שמופיעים בעמוד הראשון בגוגל. כלומר, להיות מדורג בגוגל זה תנאי חשוב, אך לא מספיק כדי שה-AI יבחר להזכיר אתכם. כדי להיכנס לשיחה האמיתית מול המשתמשים, המותג חייב לשדר עקביות ואמינות בכל נקודת מגע דיגיטלית, ולא רק באתר הראשי.
לכן, אם בעבר SEO עסק בעיקר בהופעה וחשיפה באתר, היום עבודת המקדם כוללת הרחבת הנוכחות הדיגיטלית של המותג כולו: אזכורים חיצוניים, פעילות ברשתות חברתיות, סרטוני יוטיוב, ויקיפדיה, כרטיסי Google Business, ביקורות לקוחות, פרסומים בתקשורת, קישורים איכותיים ובכל מקום שבו הלקוח הבא שלכם יכול להיחשף למותג.
איך ממשיכים מכאן?
אם אתם כבר עובדים עם סוכנות SEO או מקדם אתרים מקצועי, ודאו שהם לא מתמקדים רק בדירוגים בגוגל, אלא גם בנראות, מוניטין, חשיפה ואזכורים למותג במנועי AI ובכל הנכסים הדיגיטליים שלכם – מהאתר עצמו ועד לאזכורים חיצוניים, רשתות חברתיות וביקורות.
אם עדיין לא השקעתם בקידום אורגני, זה הזמן להתחיל, אך עם ההבנה שהתחום השתנה: קידום אתרים היום אינו מסתיים בהשגת דירוגים בגוגל והבאת טראפיק, אלא ביצירת אמינות ונראות שמכניסה את המותג לשיחות שהלקוחות מנהלים עם ה-AI כאשר הם מחפשים את השירותים והמוצרים שלכם.
לסיכום, שוק החיפושים עובר אבולוציה – מקידום האתר בלבד בגוגל לקידום המותג כולו במרחב הדיגיטלי. בעולם שבו מנועי AI מחליטים על אילו מותגים להמליץ, חשוב לוודא שהמותג שלכם לא רק נראה בגוגל, אלא מתקשר עם הלקוחות בכל נקודת מגע דיגיטלית רלוונטית, באופן אחיד ובהתאם לאסטרטגיית השיווק.
מחלקת קידום המותג של אטומי תשמח לקחת את המותג שלכם לשלב הבא בשיווק הדיגיטלי. שירות ה-SEO שלנו כולל :
-
קידום כל תחומי פעילות החברה ללא מגבלה של ביטויים, שאילתות ומנועי חיפוש ו-AI
-
פיתוח תוכן תומך לקידום במנועי חיפוש ומנועי AI
-
בניית קישורים חיצוניים ושיתופי פעולה עם אתרים איכותיים ורלוונטיים
-
אופטימיזציות, שיפור חוויית משתמש ועבודה טכנית על האתר ונכסי הדיגיטל השונים
-
אופטימיזציה וליווי פעילות הסושיאל בכל הפלטפורמות הפעילות
-
שיתופי פעולה ועבודה בסנכרון עם פעילות השיווק הממומנת של המותג
אם אתם רוצים לוודא שהמותג שלכם יופיע ביותר ויותר שיחות AI, תוך שמירה ושיפור הנוכחות בתוצאות החיפוש של גוגל, אתם צריכים משרד פרסום דיגיטלי עם ניסיון בעבודה עם מותגים. אנו באטומי כאן כדי לעזור לכם. צרו קשר עוד היום וביחד נגדיל את החשיפה והמוניטין של המותג במרחב הדיגיטלי.
(המאמר נכתב ע"י אמיר ריטר, מנהל פיתוח עסקי וראש מחלקת אנליטיקס באטומי. בעל ניסון של 11 שנה ביצירת אסטרטגיה דיגיטלית למותגים עם מומחיות ב-SEO)