דיפ פייק – לראות ולא להאמין

האם הטכנולוגיה המתקדמת הגיעה למצב שאנחנו כבר לא יכולים לסמוך על מה שאנחנו רואים? צללנו לעומק ה-Deep Fake כדי להבין את ההשלכות שלה על החיים שלנו

בטח כבר נתקלתם במונח דיפ פייק בחודשים האחרונים, המושג הזה שעושה הרבה גלים בעולם הדיגיטל וגורם לנו לפקפק בכל מה שאנחנו רואים באינטרנט ולשאול את עצמנו, האם מה שצפיתי בו הוא בכלל אמיתי.

אז מה זה בכלל דיפ פייק (Deep Fake)? בפשטות מדובר בטכנולוגיה שמבוססת על "השתלת" פנים של אדם אחד, על סרט של אדם אחר. אמנם זה לא משהו שלא ראינו בעבר, אבל בעזרת התקדמות טכנולוגית משמעותית שנעשתה בשנים האחרונות הזיוף נראה אמין, לא פחות מהמציאות.

הדיפ פייק הינו מערכת GAN (Generative Adversarial Network) שדרכה שתי רשתות מחשבים יכולות להשוות נתונים באופן סימולטני זו עם זו. באמצעות טכנולוגיית "למידה עמוקה" (Deep Learning) המחשבים "לומדים" את הנתונים שנמצאים במערכת אחת, ויודעים לחבר אותם עם נתונים שנמצאים ברשת אחרת. החיבור הזה יוצר את אפקט ה- Deep Fake.

Deep Fake מכניסה אותנו לסרטים

דוגמא מצוינת לכך אפשר לראות בסרטון של אמן בשם ctrl shift face, השם החם ביותר שעושה שימוש בטכנולוגיה ולוקח אותה לקצה. כך שהוא יכול לגרום ליזם והמיליארדר אילון מאסק לככב בסרט אודיסאה בחלל של סטנלי קובריק ולברוס לי, לככב במטריקס, למרות שכבר שנים הוא לא נמצא איתנו.
.

Deep Fake או Fake News

הבעיה העיקרית עם הטכנולוגיה הזו, שהמניפולציה שהיא מפעילה על הצופה טובה מידי. אנו חיים בעידן שבו בו סרטון שכזה יכול להפוך בתוך דקות לויראלי ברשתות החברתיות. לכן, ישנה סכנה אמיתית שבעזרת דיפ פייק המערערת לנו את כל מה שאנחנו רואים על המסך גורמים בלתי רצויים יוכלו לשבש את האופן בו אנחנו תופסים את המציאות. למשל כמו הסכנה שביצירת סרטונים מניפולטיביים בקמפיין בחירות שמראים מועמד אומר בקולו ובדמותו דברים שיכולים לערער את אמינותו. בעזרת הטכנולוגיה הזו ניתן לזייף כמעט כל דבר שעולה בדימיון של יוצר הסרטונים, מודבר בשלב הבא של פייק ניוז כמו הדוגמא הבאה של הנשיא אובמה.

מניפולציה מוצלחת מידי

ולא רק פוליטיקה נמצאת על כוונת הדיפ פייק, בשנה האחרונה הופצו סרטים פורנוגרפיים ששילבו מספר כוכובת מוכרות כמו טיילור סוויפט וגל גדות באמצעות הטכנולוגיה הזאת. אחת הבעיות שטכנולוגיות מסוג זה היא הזמינות שלה וההנגשה לקהל הרחב. דוגמא עכשווית לכך ניתן היה לראות עם צבירת הפופולאריות של פייס אפ האפליקציה שבעזרת טכנולוגיה מתקדמת יודעת לנתח תמונות ולהפוך את המצולם לזקן או צעיר יותר.

אך לא כל השימושים של טכנולוגיות מסוג זה חייבים להיות זדוניים, למשל בתעשיית הקולנוע והטלווזיה טכנולוגיות מסוג זה יכולות להוזיל מאוד את עלות ההפקה כאשר ניתן לייצר אפקטים מורכבים בקלות יחסית. כך שכמו בכל כלי חזק, אופן השימוש תלוי לחלוטין בכוונת המשתמש לטובה או לרעה.

ולסיום כדי להקליל טיפה את האווירה, מצאנו לכם סרטון מוזר אך משעשע שמשתמש בדיפ פייק ומשלב הפתיח של הסדרה המיתולגית Full House עם הפנים של השחקן ניק אופרמן מ"מחלקת גנים ונוף" בתור כל אחת מהדמיות.

RELATED POSTS

No data was found
בודק...